Saturday, May 19, 2012

berbeza memang berbeza.

masa aku umur 5 tahun. ma dan ayah kerja. nenek on ubat yg tinggi bahan kimia. jadi aku terpaksa dicampak ke tadika kampung kota. saat itu g tadika belajar baca doa makan. doa tidur. doa masuk tandas. dan macam-macam lagi. balik  dari tadika aku main-main dgn fatah. dgn muiz. yelah jiran tetangga. dengan cousin aku. eyo dan kekda kekni. main situ sini. pasir. tanah. belalang. arghh gigit pun biasa je. petang ngaji quran dgn tok mek. beliau ialah tok guru ajar kami mengaji. lepas ngaji sambung main. malam lepak tgk tv. pukul 10 dah tidur. tak da makna nak fikir soalan kelas matematik kelas sains.

sekarang? budak zaman sekarang? lepas sekolah g kelas tambahan. malam g kelas al quran. langsung tak ada masa main luar rumah. kesian. hidup mereka macam dah dijadualkan. waktu makan. waktu tidur. aku tgk pun rasa mcm robot. aku rimas. aku lemas.

sebab aku dulu bebas. lepas sekolah nak tidur ke. nak makan nasi ke. nak buat kerja sekolah ke. nak main basikal ke. bebas.

sekarang dan dulu berbeza. sangat.

No comments:

Post a Comment