Saturday, January 21, 2012

kerna nila setitik. rosak susu sebelanga

tajuk dah pasal pepatah. anda semua fahamkah maksud dia? hehe. mesti faham kan. so nak becerita sedikit.

ni perihal manusia, apa yang aku perhatikan. tegur akan salah aku. tunjuk apa itu betul kerana aku masih setahun jagung.

semua nama yg dlm cerita adalah samaran dan tak ada kaitan dengan siapa pun. aku hanya si pemerhati yg mahu bercerita.

ini satu cerita.

kiah dikenali dengan seorang yang baik hati suka menolong orang. dan satu hari dek kerana masalah kerjanya di sekolah. ada kena marah dengan guru besar dan di ejek sinis dengan kawan-kawan. dan kiah seperti tak boleh terima. dan dia beremosi. dia mula emosi. dan ada tersalah sentap dengan kawan baiknya, Qisaha. maka Q pun cerita kat maknya. tapi mak ni pula beremosi lebih lalu bercerita sini sana.

maka orang kampung pun pandang serong kepada kiah. kiah bagai artis. gossip situ sini. ada yang tuduh. hukum kiah jahat jahil.

persoalan aku.

kenapa orang nampak tersalah sentap kiah dari kebaikan yang dia lakukan sebelum ini? kenapa? sedangkan manusia memang tak lari dari melakukan kesalahan? kenapa perlu dihukum seseorang itu dengan satu kesalahan? apa layaknya kita manusia nak hukum orang?



2 comments:

  1. Manusia, bnd buruk dia pdg dlu. D xnmpk apa kebaikan org dh buat. Hukhuk

    ReplyDelete
  2. kann.

    seperti satu titik hitam di kertas yang putih.
    tapi semoga kita nampak putih itu lebih dari yg hitam. amin.

    ReplyDelete