Saturday, September 17, 2011

kawan

dikala aku hilang 5 hari itu. aku berada bersama-sama orang-orang siam. ada mereka yang boleh bercakap bahasa melayu. english. ada yang hanya boleh bertutur bahasa ibunda mereka yang sememangnya aku hanya faham sawadikap dan konkunkap. (HAHA!)

apakah kaitan semua itu dengan kawan? kan. makanya pada 5 hari itu. ada seorang ini. wartawan siam. memang dia hanya tahu bahasa ibunda. english hanya tahu pretty. yang common sgt. melayu apatah lagi. tapi dia tidak pernah penat nak becakap dengan aku. nak beborak. walaupun sepatah haram apa dia cakap aku tak faham.

tiap-tiap hari aku jumpa dia. senyum. kadang-kadang dia bagi tahu orang yang reti bahasa melayu untuk translate apa yang nak dia sampaikan. nampak sangat dia nak berkawan walaupun tak reti nak berinteraksi. tapi semangat tu ada. time makan siap letakkan lauk-lauk dalam pinggan aku. hulurkan buah. cara itu buat aku pandang tinggi dengan budaya dan cara mereka. hormat orang yang dtg melawat negara mereka. berusaha untuk berkomunikasi.

*kagum.

dan pada satu hari bibir aku makin teruk. tersangat darah tanpa henti mungkin sebab terlalu panas dan kurang minum air. lalu dia bagi ubat. untuk aku. dia siap pesan kepada orang yang reti bahasa melayu supaya aku sapu ubat. pastu jangan jilat dengan lidah. macam-macam lah. sangat sangat buat aku terharu. kenapa aku terharu. sebab dia buat itu ini walaupun kami tak faham nak bahasa masing-masing.

dah nak bepisah tu dia mintak email dan no telefon aku.

tapi kenapa aku lupa nak mintak dia punya?


nak berkawan. tak mengenal agama. bahasa dan budaya.
senyum dan bersapa cukup.



tak muat nak taruk sume orang. kena guna wide lens nampaknya.

3 comments: