Friday, September 16, 2011

#resultUNITEN

bukan nak bangga nak sedih nak nanges. tapi syukur Alhamdulillah. semua lulus walaupun tak capai target. aku pun dah bagi tahu result kat mama. mama cakap tak apa usaha lagi. sebab tu kita tak dapat apa yang kita nak lagi. usaha kita kurang. jadi kena lebih kan usaha. jangan mengeluh. yang mana jatuh tergolek. aku pernah rasa gagal. bukan sekali berkali. kalau setakat jatuh sedikit jangan nak menyumpah nak bunuh diri. hoi bangun bangun. jangan mengalah dulu.

aku pernah jatuh. pernah FAIL. pernah repeat. lalui saja. mungkin sedikit pahit. tapi kalau usaha. InsyaAllah kita boleh senyum. nah. Allah nak uji kita. sebab dia tahu kita kuat kita tabah nak hadapi semua tu. jangan mengalah.

mungkin ada disini manusia. usaha biasa saja. malah ada yang tak usaha. tapi markah gempak. jangan persoal itu semua. kerana rezeki kita berbeda. mungkin hari ini rezeki dia. apa masa cari kerja itu rezeki kita walaupun markah biasa saja. kita ada agama. ada pedoman. jangan merapu benda bukan bukan.

kalau ada orang nak marah apa aku cakap. datang jumpa aku. tanya apa yang aku jatuh. tanya apa sakit. tanya apa saja.

Kak meah ada nasihat.
jadilah katak hijau yang pekak.
kenapa?
kerana dia tidak pedulikan apa orang kata.
usaha. lalui saja.senyum saja.
katak hijau itu akhirnya senyum dipuncak sana.


6 comments:

  1. lepas jatuh kne la bangun. hamim kan KUAT :D

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah Hamim kuat macam badang!
    ngeh ngeh. :D

    ReplyDelete
  3. yeahhh.. jatuh tu mmg sakit,
    tapi one day - yang jatuh2 tu lah yg menguatkan diri balik :)

    ReplyDelete
  4. najihah: so true. yang jatuh tegolek berdarah lah tahu macam mana nak bangun supaya senyum. :DD

    ReplyDelete